Alles wat je moet weten voordat je de Nu’alolo Trail gaat lopen (en een huwelijksaanzoek!)

In mijn vorige blog heb ik al het één en ander over het eiland Kauai verteld en de Nu’alolo Trail. Vandaag vertel ik je meer over deze trail, waarom deze een absolute must is tijdens je bezoek aan Kauai en geef ik je nog handige tips!

De Nu’alolo Trail:

In mijn vorige blog vertelde ik dat onze eerste voorkeur uit ging naar het wandelen van de Kalalau Trail (ik moet bekennen dat ik toen ook nog niet van de Nu’alolo Trail had gehoord). Met name de belofte dat we tijdens deze trail goed uitzicht op de Na’pali Coast zouden hebben, sprak ons erg aan. Helaas dus door de overstromingen begin dit jaar was het niet mogelijk om de Kalalau Trail te gaan lopen. Gelukkig kwam onze hostess met de oplossing om de Nu’alolo Trail te gaan hiken.

Zo gezegd zo gedaan. Van tevoren hebben wij wat informatie over de trail opgezocht. De Nu’alolo Trail start in het Waimea Canyon State Park. Hij is 3,8 mile heen en 3,8 mile terug (ongeveer 12 km totaal). Over de trail zou je ongeveer 4,5 uur doen. Daarnaast hadden we gelezen dat de trail erg pittig zou zijn. Nu hebben we gelukkig allebei een goede conditie, dus we wilden hier wel een gok op wagen.

Start Nu'alolo Trail

Wat te verwachten tijdens de Nu’alolo Trail:

De trail begon met een super glibberig pad door de modder naar beneden, waar wij beiden bijna meerdere keren onderuit gingen. Dit liep daarna over in een soort vallei (prachtig om te zien). Ik zeg natuurlijk wel “pad” maar van een duidelijk pad was nou niet echt sprake. Soms moest je goed kijken of je nog wel op de juiste weg was, aangezien het gras zo hoog als je schouders stond. Na de vallei kwamen we in een soort jungle terecht met prachtige bloemen. Hier was alles ook erg vochtig. Het rook er heerlijk. Zelfs van het schors van sommige bomen kwam een heerlijke geur.

Na een heel stuk oerwoud kwamen we aan bij een gedeelte wat heel dor en droog was. Hier stonden dennenbomen en de aarde was rood. Ook dit was weer een hele klim.

Het dorre en droge gedeelte ging op een gegeven moment over in wat leek op een maanlandschap. Hierbij kregen wij wel al geweldig zicht op de groene, grillige bergen. En wat stonden we hoog! Duizenden meters konden we naar beneden kijken  (not for the faint hearted).

Na dit “maanlanschap” kwamen wij uit bij het einde van de trail. Wauw en nog eens wauw! Wat een uitzicht! Wij waren bezweet, zaten onder de modder en onder de muggenbeten, maar het was het uitzicht dubbel en dwars waard. Wij waren helemaal alleen en hadden prachtig uitzicht op de groene bergen en de oceaan. De Na’pali Coast is werkelijk verbluffend. De stilte is ook overweldigend met af en toe wat vogels die je hoort fluiten.

Hierna begonnen we aan de terugweg. Deze was zwaar, heel erg zwaar. De weg terug was namelijk gewoon stijl omhoog. Ik voelde mij net een berggeit, haha! Maar het was het absoluut waard. De Nu’alolo Trail is zo divers qua landschap en vergezichten. We hebben ons geen moment verveeld en hebben genoten van de mooie omgeving.

Nu'alolo Trail

I said YES!

Ja, de titel van dit kopje verklapt het eigenlijk al: ik ben ten huwelijk gevraagd tijdens deze trail (en precies vandaag 3 maanden geleden)! Eenmaal aangekomen bij het einde van de trail met het prachtige uitzicht op de Na’pali Coast vroeg Daryl mij ten huwelijk! We hadden een drone meegenomen en deze hebben we aantal keren de lucht in laten gaan. Op een gegeven moment zorgde Daryl ervoor dat de drone precies voor ons hing. Opeens gaf hij de besturing aan mij en zei dat ik de drone nog even stil moest houden. Daryl zakte door één knie naast mij neer en vroeg mij of ik met hem wilde gaan trouwen. Halverwege zijn vraag had ik al ja gezegd (al met al heb ik dit in mijn enthousiasme een stuk of 3 keer gezegd), haha!

Een mooiere plek en een mooier moment had ik mij niet kunnen wensen. Juist dat wij zo ver weg van de bewoonde wereld waren, vond ik bij ons passen. Deze manier is gewoon echt ons. Niet sjiek in een restaurant waar iedereen mee kan gluren, maar gewoon lekker wij tweetjes op een fantastische plek ergens in de natuur. Ondanks de zweet en de muggenbulten, haha!

I said Yes

Tips voor de Nu’alolo Trail:

• Voor deze hike moet je een goede conditie hebben.
  • Ga er vanuit dat je er langer over doet dan 4,5 uur. Wij hebben er ongeveer 6 uur over gedaan, omdat we ook nog een uur van het uitzicht hebben genoten aan het einde van de trail.
  • De paden kunnen glibberig zijn (bij ons had het een dag ervoor geregend) en zijn dan ook een uitdaging om te bewandelen. Daarnaast moet je soms stijl omhoog of omlaag klimmen. Als het de dag zelf heel hard regent, raad ik deze trail niet aan. Over sommige stukken deden wij al heel erg lang, omdat het zowel stijl als erg glad was.
  • Goede, stevige schoenen zijn geen overbodige luxe!!! Op je slippertjes kun je deze trail echt niet doen.
  • Deet-spray! You’ll need it! Zelfs met Deet-spray op werden we gestoken, maar alle beetjes helpen.
  • Neem voldoende drinkwater mee. Het kan heel warm worden tijdens het lopen en daarnaast ben je ook intensief bezig. Wij hadden allebei 7 flesjes water mee en hadden hieraan genoeg. Tip: doe een deel van je flesjes een dag van tevoren in de vriezer! Dan heb je aan het einde van je wandeling ook nog koud water.
  • Wanneer je hoogtevrees hebt, is de Nu’alolo Trail geen aanrader. Op sommige stukken zit je heel erg hoog en de afgrond is net ver van je verwijderd.
  • Neem een EHBO kitje mee. Onderweg kom je weinig tot geen mensen tegen en je hebt geen bereik met je mobiele telefoon. Het is dus handig als je zelf al het één en ander bij je hebt.
  • Een wandelstok is een uitkomst. We waren nogal koppig om deze niet mee te nemen, maar gelukkig vond ik er één tijdens de trail (dit was zo handig!).
  • Misschien een inkoppertje, maar neem je camera mee!

Nu'alolo Trail

Wij vonden de Nu’alolo Trail echt een toffe hike en zijn blij dat we deze gedaan hebben! Zou jij de Nu’alolo Trail op Kauai gaan lopen?