De hoogtepunten van de Golden Circle in één dag:

In de blog met de reisroute van onze trip naar IJsland, vertelde ik jullie dat onze eerste echte dag in IJsland geweldig was. Deze dag hebben we namelijk gevlogen in een helikopter, geracet met sneeuwscooters op een gletsjer en met een superjeep de hoogtepunten van de Golden Circle mogen bewonderen. Hoe deze dag er precies uitzag, vertel ik jullie vandaag in deze blog!

Helikoptervlucht:
Om 08.30 uur moesten wij bij Reykjavik Airport zijn voor onze helikoptervlucht. Super spannend natuurlijk, want het was de eerste keer in een helikopter voor mijn vader, moeder en zusje. Daryl en ik hebben het geluk gehad om in Hawaii al een keer een helikoptertour te doen. Dit vonden wij zo gaaf, dat we dit graag ook een keer met mijn ouders en zusje wilden doen.

Via de organisatie Helo boekten wij onze hele dag. Dus zowel de helikoptervlucht, de sneeuwscootersafari als de super jeep tour. Aan hun hebben wij al onze wensen verteld en zij hebben alles geregeld met de tussenpersonen. Ook hebben zij op ons verzoek lunchpakketten geregeld, aangezien we onderweg geen lunch konden regelen. We hebben trouwens nog nooit zulke uitgebreide en fancy lunchpakketten gehad, haha! Alles was echt heel netjes geregeld! Het was wel nog even spannend of de vlucht door zou gaan want de helikopter van Helo was in reparatie. Uiteindelijk was deze niet op tijd gerepareerd voor onze vlucht. Hierop hebben zij bij de organisatie Nordurflug een helikoptertour voor ons geregeld.

De helikoptervlucht was adembenemend mooi. We hadden van tevoren gevraagd voor een tussenstop bij de geothermische poelen. Dit was echt super vet. Hier kan je niet anders komen dan met de helikopter. Tussen de bergen door land je uiteindelijk op een stuk grond waar de aarde kookt en borrelt. De geur van zwavel komt je tegemoet. Zo bijzonder om zo’n ruig stukje aarde van dichtbij te mogen bewonderen. Hier hebben we kunnen genieten van de bijzondere omgeving en hebben we mooie foto’s kunnen maken.

Helikopter IJsland Golden Circle

Na deze stop vlogen we door om de hoogtepunten van de Golden Circle vanuit de lucht te bewonderen. De Golden Circle is een bekende route in IJsland die je langs 3 bijzondere hoogtepunten brengt, namelijk het Nationale Park Þingvellir (Thingvellir), de waterval Gullfoss en het geothermische gebied Geysir. Veel mensen rijden deze route van 300 km tijdens hun bezoek aan IJsland. Het ligt relatief dichtbij Reykjavik en is ook wanneer je weinig tijd hebt aan te raden. Tijdens onze helikoptervlucht hebben we goed de waterval Gullfoss kunnen bewonderen. De piloot draaide de helikopter op zo’n manier dat we hem allemaal goed konden zien. Een machtig aanzien. Ook vlogen we over kristalblauwe watervalletjes en stroompjes, oneindig witte vlaktes, besneeuwde bergtoppen en zagen we Geysir goed van bovenaf. Mijn ouders vonden het helemaal fancy om overal zo naartoe gevlogen te worden en de beste uitzichten te hebben.

Na al deze hoogtepunten vlogen wij door naar onze eindbestemming van onze helikoptertour, namelijk de gletsjer Langjökull. Het was zo’n raar idee dat we ergens op een gletsjer werden afgezet met de helikopter. Midden op de witte vlakte doemde een huisje met meerdere sneeuwscooters geparkeerd onder ons op. Onze helikopter landde op het witte ijs, zodat we aan ons volgende avontuur konden beginnen: een sneeuwscootersafari!

Sneeuwscootersafari:
Aangekomen op de gletsjer werden we opgewacht door onze 2 gidsen van Amazing Tours. We hadden een privétour en waren op dat moment de enige bezoekers. Warme pakken kregen we aangereikt (fel oranje is niet lelijk; we voelden ons net 5 vuilnismannen – haha), helmen met skibril en warme handschoenen. Klaar om de sneeuwscooters te bestijgen! We hadden 3 sneeuwscooters, zodat mijn ouders samen konden rijden en ik met mijn zusje. Daryl en ik hebben al eens eerder op een sneeuwscooter gereden in Fins Lapland, dus Daryl durfde het alleen aan :). Het rijden over die oneindige witte vlaktes met in de verte besneeuwde bergen is toch wel heel bijzonder en onrealistisch. Je hoorde alleen het geluid van onze sneeuwscooters over het ijs. Het is weer een heel andere ervaring dan rijden met een sneeuwscooter door Fins Lapland. Hier rijd je namelijk tussen de besneeuwde bomen door en die vind je hier helemaal niet (voordeel is dus ook dat je er niet tegenaan kan rijden :)). Onderweg stopten we af en toe om foto’s te maken en de omgeving in ons op te nemen.

Sneeuwscooter IJsland

Super Jeep:
Eenmaal terug bij het base-camp stond er een grote Super Jeep (ook van Amazing Tours) voor ons klaar. Nu heb je jeeps en je hebt jeeps maar dit was toch wel eentje van de categorie als je iets te compenseren hebt…haha! Ik heb nog nooit zo’n grote Jeep gezien. Na ons weer van onze fluorescerende outfits te hebben ontdaan, zijn we in onze Super Jeep gestapt. Onze gids was super relaxt, lekker spraakzaam en voorzag ons van veel informatie. Met deze jeep konden we dus ook gewoon over het ijs rijden, richting uiteindelijk een verhard weggetje. De bandenspanning wordt namelijk tijdens het rijden aangepast aan de ondergrond. Hierna begon onze rit om alle hoogtepunten van de Golden Circle vanaf het land te bewonderen. We zijn gestopt bij de grote waterval Gullfoss. Deze is ook vanaf de grond erg indrukwekkend. Daarnaast zijn we gestopt bij het geothermische gebied Geysir met borrelende poelen en geisers. Je vindt hier de actieve geiser Strokkur. Om de circa 10 minuten spuit deze metershoog water (let goed op waar de wind naartoe staat, want Daryl haalde hier een nat pak :)). Ook stopten we bij het Þingvellir National Park, waar de Europese en Noord-Amerikaanse continenten samenkomen. Hier loop je tussen de scheuren van de aarde. In dit park zagen we ook de waterval Oxararfoss en liepen we langs het markeerpunt van het eerste parlement van IJsland (gemarkeerd door de IJslandse vlag). Hier kwamen vroeger de mensen bijeen om wetten uit te vaardigen, recht te spreken, maar ook om vetes te beslechten of zaken te doen.

Superjeep IJsland

Tip: ik raad je aan om je helikoptervlucht zo vroeg mogelijk in de week te boeken. Vanwege het slechte weer worden vluchten regelmatig gecanceld. Ze proberen dan te kijken of je later in de week de helikoptertour alsnog kan doen.

Dit was onze eerste echte dag in IJsland en beter kon eigenlijk niet! We vielen van het ene hoogtepunt (letterlijk) in het andere hoogtepunt. Heb jij ooit in een helikopter gezeten?