Doen: deze toffe hike in Ierland!

Toen we in Ierland waren had ik toch een beetje het gevoel terug in de tijd te gaan. De kronkelende weggetjes over de glooiende heuvels. Soms kwamen we nauwelijks mensen onderweg tegen.  Zo ook op onze route naar Glendalough. De weilanden werden afgebakend door stenen muurtjes en af en toe zagen we wat schapen in de wei grazen. Ierland heeft gewoon iets. Het triggert iets in mij. De natuur is daar zeker een onderdeel van. Daarom kon ik ook niet wachten om in deze omgeving een toffe hike te gaan doen. Vandaag vertel ik je meer over een prachtige wandeling die wij gemaakt hebben tijdens ons bezoek aan Ierland.

Ierland

De Wicklow Mountains is een bergachtig gebied in het zuidoosten van Ierland. Het bevindt zich ongeveer op een uur rijden van Dublin. In de Wicklow Mountains heb je het beschermde natuurgebied, het Wicklow Mountains National Park.

Wij zijn naar het plaatsje Glendalough gereden om te starten met onze hike. De Ierse benaming van Glendalough is: Gleann Dá Locha. Dit betekent: “Dal van de twee meren” en dit is ook precies wat we hier wilden bezoeken. Namelijk de Lower Lough (Lake) en de Upper Lough (Lake)

Je kunt je auto parkeren bij het bezoekerscentrum van de Wicklow Mountains. Een andere optie is om bij het National Park Information Office je auto te parkeren. Vanaf het National Park Information Office beginnen alle wandelingen. Wij zijn gestart vanaf het bezoekerscentrum, omdat je dan ook de kloosterruïnes van Glendalough op je route hebt en je langs de Lower Lake komt. Bij de Information Office vind je een informatiebord met alle wandelingen. Hierop staat hoe zwaar de routes zijn en hoe ver een route is.

Wicklow Mountains

De groene route

Het eerste gedeelte dat wij liepen was van het bezoekerscentrum naar de Information office. Een simpele recht toe recht aan route. Tijdens deze wandeling loop je langs de oude kloosterruïnes van Glendalough. We hebben tussen de oude, verweerde graven rondgedwaald en gekeken naar het eeuwenoude kerkje. Daarnaast bevindt zich hier een immens hoge toren, die je in de verte al ziet. Het schijnt dat deze ruïnes tot de oudste christelijke overblijfselen van Europa horen. Het klooster is ooit opgericht door St. Kevin. Toch wel bijzonder om tussen deze oude overblijfselen te lopen.

Green Route

Lower Lake

Wauw! Wat was de Lower Lake mooi! Alle herfstkleuren kwamen hier dan ook echt tot zijn recht. De rode, gele, bruine en groene tinten sprongen in het oog. Daarnaast hadden we geluk dat het eventjes windstil was en we de perfecte weerspiegeling in het water hadden. Ik kan zo blij worden van zo’n geluksmomentje, want een tel later stak de wind zijn kop op en begon het water te rimpelen. De magie van de weerspiegeling was verdwenen. Maar ook zonder weerspiegeling is het een plaatje om te zien!

Upper Lake

Net voorbij de Information Office vind je de Upper Lake. Dit is een groot meer omgeven door hoge kliffen. Dit meer is groter dan de Lower Lake. Helaas waaide het hier wat harder, zodat we geen weerspiegeling in het water hadden. Desondanks was ook dit meer erg mooi! Langs het meer zijn er genoeg bankjes waar je lekker op kunt uitrusten met mooi uitzicht op de Upper Lake.

De lichtblauwe route (Hill Walk)

Bij de Information Office hadden wij nagevraagd welke route echt een must is en waar je maximaal 2 a 3 uur over doet. De vrouw raadde ons de lichtblauwe route aan, ook wel de Hill walk. Op het bord keken we dit even na en zagen dat het dus om één van de zwaarste routes ging. Zij verzekerde ons dat dit ons moest lukken. Dus zo gezegd, zo gedaan. Wij gingen de blauwe route lopen.

Deze route was absoluut geen teleurstelling. De blauwe route is een loop, dus je eindigt op dezelfde plek als waar je start. Aan het begin van de route word je al getrakteerd op een waterval. Het is hier allemaal ontzettend mooi en groen. Na een stuk hier gewandeld te hebben, waarbij je steeds een stukje hoger komt, kwamen we uit bij een bos. Vanaf hier begon voor ons een stevige klim omhoog. Via houten vlonders gingen we naar de top van de heuvel. Kijk goed om je heen, want je kunt hier hertjes spotten! Bovenop de heuvel heb je toch echt wel het mooiste uitzicht. Je ziet namelijk in het dal de Lower Lake en de Upper Lake liggen. Echt wel een fotomomentje waard! Ook de rest van de route stelt niet teleur en heb je mooie uitzichtpunten. Ik werd al vrolijk van alle hertjes die we zagen. Eentje leek wel een standbeeld, zo stil lag hij er bij!

Na deze hele mooie wandeling eindigden we weer vlakbij het Information Office. Hier hebben we in de buurt nog even gewandeld, want ook hier vind je nog wat oude ruïnes.

Blue Route

Wandelen in de Wicklow Mountains is absoluut een aanrader en was één van onze hoogtepunten tijdens ons bezoek aan Ierland. Hier naar toe gaan, zal je zeker niet teleurstellen! Wanneer je weer weggaat bij de Wicklow Mountains is het leuk om wat te eten bij de hoogstgelegen pub van Ierland.